Scroll

Choose your language: Netherlands  Poland   United Kingdom(Great Britain)  Spain  Romeens

Ken Robinson

"Imagination is the source of all human achievement"

De filmpjes van Ken Robinsons beroemde lezingen tijdens de prestigieuze TED-conferentie in 2006 en 2010, zijn meer dan 25 miljoen keer bekeken en gezien door naar schatting 250 miljoen mensen in meer dan 150 landen. TED (Technology, Entertainment, Design) is een jaarlijkse, vierdaagse bijeenkomst die in 1984 voor het eerst gehouden werd in Californië. Sprekers worden uitgenodigd om in maximaal 18 minuten "de presentatie van hun leven" te geven over hun gebied van expertise: een bepaald project of iets waarvan zij vinden dat het een idee is dat verspreid moet worden. Tijdens een conferentie komen tientallen sprekers aan het woord, afgewisseld met diverse korte dans- en muziekuitvoeringen.


De lezing van Robinson in 2006 is de meest bekeken lezing op Youtube in de geschiedenis van TED: de crisis in het onderwijs bereikte toen de kritische massa. Niet voor niets staat Ken Robinson op onze inspiratiewall: ook wij hebben via Youtube kennis genomen van zijn werk, waarna we fan van hem zijn geworden. Tijdens de conferentie in 2006 geeft Robinson namelijk een legendarische, ontwapenende en treffende speech, die gehoor geeft aan wat velen van ons al langer constateren: onze scholen slagen er niet in om creativiteit te herkennen en het huidige onderwijssysteem doodt de vanzelfsprekend aanwezige creativiteit (verbeelding) van kinderen. Als we op deze manier doorgaan, zijn we niet in staat de volgende generatie voor te bereiden op de uitdagingen in de toekomst.

Waarom staat Ken Robinson op onze inspiratiewall?

Onderdeel van Kens betoog is dat onze kinderen later tegen zaken aanlopen waarvan wij logischerwijs nu nog geen weet hebben. Als we onze kinderen leren om naar problemen te kijken zoals wij hiernaar kijken, dan zullen zij deze oplossen op dezelfde wijze als wij dat deden. Natuurlijk zijn leraren specialist in een bepaald vakgebied, maar zij geven les vanuit het verleden. Dit kan niet vanzelfsprekend de juiste oplossing zijn, omdat de wereld juist gebaat is bij oplossingen waarmee we de toekomst in kunnen. Kinderen moeten volgens Robinson daarom hun verbeelding gebruiken, creatief en op hun eigen manier leren kijken naar problemen, zodat zij deze op een unieke manier kunnen oplossen. Deze zienswijze inspireert N2 People enorm.

Verder constateert Robinson natuurlijk terecht dat ook de wereld om ons heen drastisch verandert en blijft veranderen: kinderen worden in het huidige internettijdperk overstelpt met indrukken en prikkels van honderden tv-zenders, (spel)computers, iPads, smartphones, reclame en een grote kring van echte (en onechte) vrienden die in hun sociale netwerken voorkomen. Dit zijn prikkels die multitasking noodzakelijk maken. Wij (degenen die onze kinderen wegwijs maken in het leven) zijn opgegroeid in de vanzelfsprekendheid van leren in stilte (radio, cd's en tv uit), waren gewend aan geconcentreerd werken in ons eentje en boeken lezen; eigenlijk heel introvert dus. Onze resultaten werden naast de meetlat van de academische wereld gelegd. Het publieke onderwijssysteem leidt namelijk op tot academicus. Wiskunde en taal staan boven creatieve vakken als dans en muziek. Ken betoogt juist dat we creativiteit (verbeelding) niet moeten afleren, maar moeten aanleren en koesteren. “We have to rethink the fundamental principles on which we are educating our children, so they can face the future. We may not see the future, but they will. Our job is to help to make something of it. Imagination is the source of all human achievement."

Een schat aan ervaring

Ken werd geboren in Liverpool, Engeland (1950) en is getrouwd met Marie-Therese Robinson. Ze hebben twee kinderen, James en Kate, en wonen in Los Angeles. Robinson is auteur, spreker en adviseur op gebied van kunstonderwijs voor overheden, non-profitorganisaties onderwijs- en culturele instellingen. Hij staat wereldwijd bekend als internationaal expert en voorvechter van unieke persoonlijkheden, creativiteit en innovatie in het onderwijs en het bedrijfsleven. Robinson studeerde toneel en Engels aan de Universiteit van Leeds 1968 en 1972. In 1981 werkte hij zijn doctoraat af over theater en toneel in het onderwijs aan de Universiteit van Londen.

Van 1989 tot 2001 was hij professor (kunst)onderwijs aan de Universiteit van Warwick. In 1998 leidde Robinson een overheidscommissie in het Verenigd Koninkrijk over creativiteit, onderwijs en de economie. Hieruit vloeide in 1999 het zogenaamde Robinson Report voort met de titel "All Our Futures: Creativity, Culture and Education". Ken werkt daarnaast samen met overheden en opleidingen in Europa, Azië en de Verenigde Staten, met internationale agentschappen, Fortune 500-bedrijven en een aantal van 's werelds toonaangevende culturele organisaties. Hij was de centrale figuur in de ontwikkeling van een strategie voor de creatieve en economische ontwikkeling als onderdeel van het vredesproces in Noord-Ierland. De resulterende blauwdruk voor verandering: "Unlocking Creativity", werd door politici van alle partijen, door het bedrijfsleven, het onderwijs en de culturele leiders in de provincie goedgekeurd. Robinson was daarnaast één van de vier internationale adviseurs van de regering in Singapore voor haar strategie om de creatieve hub van Zuid-Oost Azië te worden. Hij ontving diverse eredoctoraten, medailles, awards en prijzen. In 2003 werd hij voor zijn diensten ten voordele van het onderwijs en de kunsten geridderd door Queen Elizabeth ||. In 2005 werd Robinson genoemd als een van Time / Fortune / CNN's 'Principal Voices'.

Bestsellers

Het boek dat hij in 2009 uitbracht: "The Element: How Finding Your Passion Changes Everything" is een New York Times bestseller en vertaald in eenentwintig talen. Een 10-jarig jubileum editie van zijn klassieke werk over creativiteit en innovatie, “Out of Our Minds: Learning to be Creative” werd gepubliceerd in 2011. Zijn laatste boek “Finding Your Element: How to Discover Your Talents and Passions and Transform Your Life”, is in 2013 gebubliceerd.

Wil je Kens betoog ook horen? Zie hieronder zijn lezing tijdens de TED-conferentie in 2006. Bekijk voor inspiratie ook zijn andere lezingen op Youtube of zijn website.

 

» Kijk hier door wie wij ons laten inspireren

Reacties

Onze keurmerken 

Werkgever en interesse?

Vul in, Dan bellen we u terug